lördag 21 april 2007

”Skjut alla vargar”

Dumheten och skrönorna breder nu ut sig i Västerbotten. I detta klipp från Västerbottens Folkblad staplas de på varandra, helt oemotsagd får den s k jägaren sprida vilka tönterier och lögner som helst.
Läs, njut och begrunda vad som håller på att hända ute i landet.

Klippet
LÅNGSELE – Utfärda skyddsjakt på alla fritt levande vargar.
Det hävdar jägaren Thomas Fransson, Långsele, som tänker begära skyddsjakt.

– Jag vill inte ha varg överhuvudtaget, säger han.
Fransson hävdar att myndigheterna inte klarar av att ha kontroll på vargstammen.
Han tar Värmland som exempel. Där har vargen tagit mängder med hundar, hävdar Fransson. (Under 2005 tog varg tre hundar, två av dem dog, den tredje skadades. Min kommentar)
Meningslöst
– Varför skulle Naturvårdsverket utrusta skolbarn med speciella gummitutor där om det inte var allvar? frågar han sig. (Inga gummitutor är utdelade i Värmland. Däremot föreslog Grimsöforskarna att man skulle ge barnen i Voxna bruk i Hälsingland s k hockeytutor, tryckluftsdrivna mistlurar för att ge sig til känna och skrämma bort eventuella vargar. Min kommentar)
– Släpper vi in föryngring av stammen är loppet kört, fortsätter Fransson.
Han tänker skriva till Naturvårdsverket och begära skyddsjakt av alla fritt levande vargar. Troligen kommer fler personer att skriva under.
– Brevet är egentligen helt meningslöst. Det blir alltid avslag.
– Jag gör det ändå för att markera.
Fransson berättar att mycket folk ringer till honom. Större delen av jägarkåren står bakom honom.
Varför tvekar Naturvårdsverket?
– De beskyller ju glesbygdsfolket för att vara okunnigt. Men okunnigheten står deras tjänstemän för.
Fransson hävdar att en viss vargkvot uppgetts.
– Men ingenting sägs om hur stammen ska begränsas.
I förlängningen ser han fara för människor.
– Det kan bli fara å färde med stora vargflockar som inte får tillräckligt med mat. ( Vaddå stora varflockar, en vargflock är en familjegrupp och kan aldrig bli fler än föräldraparet och den senaste valkullen plus ytterligare någon ungvarg från näst senaste kullen som går kvar över sommaren och hösten. Min kommentar)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Precis hittat din blogg, och bara läst detta inlägget. Än sålänge.

Men det första jag kom att tänka på var Shaun Ellis. En man här i Storbritannien som studerat vargar i många, många år, och hjälpt till där det varit problem med att vargar tagit tamboskap osv.
Utan att man behöver skjuta dem, eller flytta dem.

Sök om honom på nätet. Han har mycket bra ideér.

Jag har länkar till honom på min blogg annars, i ett av mina senare inlägg ' A man among wolves'

Anonym sa...

Mycket trevlig blogg, skall bli trevligt att följa den.

Anonym sa...

IDIOT!!!!

Anonym sa...

http://www.nollvision.org/page.php?al=Incidenter&pg=2


En till sida om vargar.