söndag 18 februari 2007

Ett insändarklipp

Kan inte låta bli att inte delge er nedan klipp från 2002 som jag hittade på en insändarsida. Vi som vet hur det är måste träda fram och ta död på alla skrönor som jägarna sprider för sin egen sak. Jägareförbundet har tagit landsbygdens folk som gisslan för att få gehör för sin sak.
För ingen skulle ju acceptera vargjakt bara för att jägarna ska få ha sina älgar ifred. För det är ju en verkliga orsaken till jägarnas motstånd mot varg.

Klippet kommer här:
Nu börjar jag bli evinnerligt trött på alla varghatare som i media sprider lögner, myter och vanföreställningar om vargen. Senast var det JP och B-M T som skrev att vargen "även kan ta människor".
Förståeligt nog skriver de inget mer konkret om detta, ty i verkligheten förhåller det sig så att senast en varg anföll en människa i Sverige var på 1800-talet och då rörde det sig om en halvtam varg. Jag är uppvuxen på landet, i en trakt där det förekom varg och jag kan säga att bilden av landsbygdens folk som varghatare inte stämmer.
Tvärtom, de flesta av mina dåvarande grannar tyckte att det var roligt att vargen var tillbaka och om man håller sig till verkligheten finns det heller ingenting hos vargen att vara rädd för. Förmodligen har sagorna om Stora stygga vargen och Rödluvan spritt bilden av vargen som en blodtörstig best, en bild som lever kvar än i dag. De enda av mina före detta grannar som var emot vargen var just jägare som avskydde vargen för att den var en konkurent om villebråden.
Som bekant är vargen ett rovdjur och visst har det hänt att vargar dödat jägarnas hundar. Värt att komma ihåg är dock att jägarna själva och trafiken dödar betydligt fler hundar än vad vargen gör.
Vargens vän

Inga kommentarer: